Superkivaa talvipyöräilyä!

Oletko sinä kokeillut jo sähköpyöräilyä? Oletko tehnyt sitä talvimaastoissa? Jos et ole, niin suosittelen kokeilemaan. Minä menetin sähköpyöräilyneitsyyden tänään Äkäslompolossa. 

En omista sähköpyörää. En ole aiemmin edes kokeillut sähköpyörää. En vain ole ajatellut, että sellaista pitäisi kokeilla. Tänään täällä Äkäslompolossa SISU Outdoor - harjoittelussa pääsin kuin varkain kokeilemaan sähköläskipyörää. Ja voi veljet! Onpas muuten hauska peli!

Sähköavusteisuus pähkinänkuoressa

Sähköavusteinen pyörä on siis pyörä moottorilla ja akulla. Pyörässä on vaihteiden lisäksi avustavan moottorin säätö, jolla voi valita moottorin avustuksen suuruuden. Näitä avustusvaihtoehtoja on erilaisia 
  • ECO = energiaa säästävä, vähän avustava vaihe. 
  • TOUR = matkapyöräily meininki
  • MTB/TRIAL= soveltuu ylämäkiin tai vaihteleviin maastoihin
  • BOOST/TURBO = isosti avustava, energiaa eniten kuluttava vaihe. 
  • ja tietenkin OFF = reidet kasvaa ihan hullusti, ainoastaan kuskin energiat kuluvat
  • WALK= tunkkausapu ylämäessä (!!!)
Avusteita kannattaa kokeilla ja etsiä itselleen sopivia vaihtoehtoja. 

Kuinka pitkäksi aikaa riittää sähkö? Riippuu, mitä avusteisuutta käytetään. Eniten tietenkin akku kuluu, jos avusteisuus on suurimmalla. Sähkönkulutus riippuu myös erilaisista muista tekijöistä. Pyöräiltävän maaston nousut ja laskut kuluttavat sähköä enemmän kuin tasamaa-ajo. Pyöräilijän paino, pyörän rengaspaineet ja pyöräiltävän maaston pinta vaikuttavat pyörän sähkönkulutukseen. Ilmanlämpötila vaikuttaa myös, mitä kylmempi pakkanen, sitä enemmän virtaa voi kulua.

Nämä seikat on hyvä ottaa huomioon, jos porukalla lähtee ajelulle. Luultavasti jokaisella pyöräilijällä on hieman erilainen pyöränsähkönkulutus. Pidemmille reissuille lähdettäessä onkin hyvä seurata pyörän sähkönkulutusta, ettei tule yllätyksiä. 

Kenelle talvipyöräilyä?

Tämä laji sopii kaikille! Talvipyöräilyssä (niin kuin pyöräilyssä muutenkin) tärkeintä on, että kuskilla on sopivan kokoinen pyörä. Lyhyemmille kuskeille kannattaa valita pienempi runkokoko, ja pidemmille taas isompi. Pyörän rungon sopiva geometria kuskiin nähden mahdollistaa pyörän näppärämmän hallinnan. Talvella leveämmät renkaat kantavat lumella paremmin, eivätkä renkaat uppoa niin helposti lumeen kuin kapeat renkaat. Sähköavusteinen leveärenkainen pyörä mahdollistaa kaiken kuntoisille kuskeille pidemmät ajolenkit ja haastavampien mäkien nousut. 

Lenkille lähdettäessä kuskien erilaiset kuntotasot on helppo kompensoida valitsemalla esimerkiksi luomu pyörä kovakuntoiselle ja sähköavusteinen tulevalle kovakuntoiselle. Tällöin lenkin vauhti ja pituus eivät muodostu kulmakiveksi lenkin onnistumisen kannalta. Kaikki nauttivat!

Pyöräilyretkille voi tilata myös oppaan tai ohjaajan, jolloin saa nautiskella maisemista ja antaa retkivastaavan hoidella matkanjärjestelyt. 

Fillarointipätkiä 😎


Ylläksen Äkäslompolon puurajasta alaspäin 
Sopii muuten aivan kaikille!
Mahtavaa baanaa

Mukavahan sitä on maisemia katsella ja nautiskella! 


Upeat alamäet ja mutkittelut tulivat eteeni aivan sattumalta. Kannattaa kyllä hypätä seikkailuun aina, vaikka ne olisivat ihan pieniäkin. Että, olipa mulla hauska karttojen hakureissu... 


Terkuin Anu


PS. Kyllä. Ehdottomasti pitäisi olla kypärä päässä. Ja tupsupipo ei saisi olla selitys. 

PPS. Tervetuloa  Sisu Outdoorille! Vinkki, kannattaa varata pyörä etukäteen.

Kommentit

Suositut tekstit